Aby programy lojalnościowe działały prawidłowo, muszą być odpowiednio zorganizowane, przeprowadzone oraz dostosowane do potrzeb klientów. Warto skorzystać tu z pomocy agencji profesjonalnie zajmujących się tego typu akcjami, bo jest to zdecydowana oszczędność zarówno czasu, jak i pieniędzy.
Dzięki odpowiedniemu programowi lojalnościowemu przedsiębiorstwo może liczyć na szereg korzyści. Wśród nich wymienić można zarówno umocnienie pozytywnego wizerunku oraz wzmocnienie więzi z konsumentami, jak również zdecydowany wzrost sprzedaży i przypływ stałych klientów. Warto też pamiętać, że ci ostatni w długoterminowej perspektywie przynoszą większe zyski niż odbiorcy jednorazowi czy sporadyczni.
Dostosuj programy lojalnościowe do swoich klientów
Skuteczne programy lojalnościowe muszą być dostosowane do odbiorców. Warto przeanalizować profil klientów, ich nawyki, gust oraz upodobania, by akcja trafiła do nich bez problemu. Ważne jest także właściwe dobranie nagrody, zgodnie z oczekiwaniami konsumenta. Zysk musi być realny i stosunkowo łatwy do zdobycia. Zbyt wymagające nie mogą być też warunki wzięcia udziału w programie, bo zniechęcą odbiorców.
Istotne są też metody promowania akcji oraz zasady jej realizacji. Promocja wyłącznie w Internecie może nie sprawdzić się w przypadku grupy odbiorców przywiązanych do tradycyjnych mediów. Z drugiej strony warto podjąć ryzyko i spróbować trafić ze swoją akcją do kilku grup jednocześnie, np. poprzez połączenie tradycyjnych form z nowoczesnymi. Dobrze sprawdza się tu np. wydawanie kart lojalnościowych w plastikowej formie, a jednocześnie udostępnianie ich w wygodnej aplikacji mobilnej. Warte przemyślenia są również uniwersalne nagrody, które nie będą zniechęcające czy niewarte zachodu dla żadnej grupy potencjalnych uczestników akcji.
Jakie są rodzaje programów lojalnościowych?
Organizator akcji staje przed jeszcze jednym ważnym wyborem. Mowa o rodzaju programu lojalnościowego, który chce wprowadzić. Wyróżniamy trzy główne typy takich akcji:
- programy lojalnościowe punktowe i punktowo-rabatowe – najpopularniejsze w Polsce. Polegają na zbieraniu punktów za zakupy czy korzystanie z usług danej marki. Następnie można je wymienić na darmowe nagrody, kody rabatowe, zniżki czy różnego rodzaju bonusy;
- programy klubowe i klubowe VIP – mogą być darmowe oraz płatne (cena zwykle nie jest zbyt wysoka). Dzięki posiadaniu potwierdzenia przynależności do grupy zwolenników marki (np. karty lojalnościowej), klient może np. korzystać z cen promocyjnych lub zyskuje dostęp do limitowanych produktów i dodatkowych atrakcji;
- programy lojalnościowe Money-Back – nowość na rynku, która szybko zyskuje popularność. Po zakupie konsument może uzyskać zwrot części wydanych pieniędzy, dzięki czemu ostatecznie płaci mniej za produkt lub usługę.
Zaletą każdego z tych rodzajów programów lojalnościowych jest to, że zyskują na nim zarówno organizatorzy, jak i uczestnicy.