You are currently viewing Co to jest program lojalnościowy?

Co to jest program lojalnościowy?

Programy lojalnościowe to działania marketingowe, które mogą być skierowane zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Ich celem jest umocnienie pozytywnego wizerunku firmy, ale również zadbanie o relacje z obecnymi odbiorcami i dotarcie do nowych grup. Przekłada się to bezpośrednio na dynamiczny rozwój firmy, jak również umocnienie jej pozycji na rynku oraz wzrost zysków.

Badania pokazują, że utrzymanie klienta jest mniej kosztowne niż dotarcie do nowego. Skuteczne programy lojalnościowe dążą do umocnienia więzi z konsumentami, jednocześnie zachęcając nowych odbiorców do dołączenia do akcji. Działają zatem na dwóch płaszczyznach jednocześnie, przynosząc przedsiębiorstwu znaczne korzyści. Wszystko to sprawia, że obecnie coraz więcej firm decyduje się na organizację profesjonalnych programów lojalnościowych, wśród których wyróżnić można:

  • programy lojalnościowe punktowe i punktowo-rabatowe;
  • programy klubowe i klubowe VIP;
  • programy lojalnościowe typu Money-Back.

Rodzaje programów lojalnościowych

Najczęściej spotykane w Polsce są programy lojalnościowe punktowe oraz punktowo-rabatowe. Opierają się na zbieraniu punktów przez klientów, które następnie wymienić można na rabaty, bonusy czy innego rodzaju nagrody. Alternatywą są programy klubowe i klubowe VIP, realizowane np. poprzez karty lojalnościowe. Posiadanie takiego „dowodu” na przynależność do klubu przekłada się na możliwość skorzystania ze zniżek, promocyjnych cen czy limitowanych ofert specjalnych.

Coraz częściej na rynku pojawiają się też programu lojalnościowe Money-Back, dzięki którym konsumenci mogą otrzymać zwrot pieniędzy wydanych na dany produkt lub usługę. Aby jednak z nich skorzystać, konieczne jest spełnienie określonych przez organizatora warunków.

Dlaczego programy lojalnościowe się opłacają?

Programy lojalnościowe, stworzone przez profesjonalistów, powinny przynosić korzyści obu stronom – zarówno organizatorowi, jak i odbiorcom. W pierwszym przypadku zyskiem jest umocnienie pozytywnego wizerunku marki, trwała więź z wiernymi klientami, wzrost sprzedaży oraz zwiększenie świadomości marki. Przedsiębiorca ma szansę wypromować swoją działalność i przyciągnąć nowych konsumentów, jednocześnie nie zaniedbując przy tym stałych odbiorców. Zyskiem tych ostatnich z kolei są korzyści wynikające z udziału w akcji. Mogą to być oferty specjalne, obniżki, bonusy, zwroty środków czy inne atrakcyjne opcje, zależne od koncepcji przedsięwzięcia.

Istotną zaletą dobrze przygotowanych programów lojalnościowych jest również wzrost sprzedaży produktów lub usług. Zwykle odbywa się to dzięki motywacji konsumenta do zrobienia kolejnych (lub większych) zakupów, co przynieść mu może określone korzyści. Ostateczna realizacja oferty specjalnej oraz spełnienie przez markę oczekiwań zawartych w opisie akcji ma także swoje długofalowe konsekwencje. Wiąże się bowiem ze wzrostem zaufania do firmy i jest dowodem na rzetelność jej działań.