Programy lojalnościowe cieszą się w Polsce ogromną popularnością i organizowane są w wielu różnorodnych branżach. Lubią je zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci indywidualni oraz biznesowi. Wszystko dzięki temu, że gwarantują zyski obu stronom i nikt na nich nie traci. Zarówno organizatorzy, jak i użytkownicy, mogą liczyć na realne efekty i korzyści. Co więcej, w przypadku marki, mogą one mieć zarówno charakter materialny, jak i wizerunkowy.
Zyski materialne wynikające z programów lojalnościowych
Jakie zyski materialne zapewniają programy lojalnościowe organizatorom akcji? Na wstępie wspomnieć trzeba, że utrzymanie przy sobie stałych klientów jest tańsze niż zdobywanie nowych konsumentów. Warto przypomnieć również, że lojalni klienci generują o wiele większe zyski niż odbiorcy jednorazowi czy sporadyczni. W trend ten doskonale wpisują się programy lojalnościowe, dzięki którym więź marki z konsumentem umacnia się i utrwala stosunkowo niewielkim kosztem. Przedsiębiorca może liczyć ponadto na wzrost sprzedaży, a jednocześnie atrakcyjna akcja przyciąga do niego nowe osoby. To gwarantuje większe zyski i umożliwia dalszy rozwój firmy.
Materialne zyski z programów lojalnościowych odnotowują również klienci. Dołączając do akcji, mogą oni bowiem liczyć na różnego rodzaju atrakcyjne nagrody. Zależnie od typu programu, mogą to być oferty specjalne, zniżki, różnorodne bonusy czy tzw. Money-Back, czyli zwrot części wydanych pieniędzy. W wielu przypadkach korzystanie z tych przywilejów nie wymaga nawet specjalnego poświęcenia, szczególnie w przypadku długoletnich i zaangażowanych miłośników marki. Mowa tu np. o sytuacji, w której dany klient robi codziennie zakupy w tym samym sklepie, a po dołączeniu do programu lojalnościowego nie zmienia swojego nawyku, a dodatkowo jedynie skanuje swoją kartę lojalnościową. W ten sposób zbiera punkty, które w przyszłości będzie mógł wymienić na nagrody, co stanowi dla niego realną korzyść z uczestnictwa w akcji.
Zyski wizerunkowe wynikające z programów lojalnościowych
Programy lojalnościowe przynoszą organizatorom jednak korzyści w jeszcze jednym wymiarze – PR-owym. Atrakcyjna i dobrze przemyślana akcja może bowiem umocnić ich pozytywny wizerunek oraz ugruntować pozycję na rynku. Dochodzi też w ten sposób do zwiększenia świadomości marki oraz jej popularyzacji. Warto tu nadmienić, że wartością dodaną rozgłosu jest też szansa na przyciągnięcie w dłuższej perspektywie nowych odbiorców, bez potrzeby inwestowania dodatkowych środków.
Programy lojalnościowe mają jeszcze jedną zaletę, która pozornie jest niemierzalna, ale po czasie widać jej działanie na korzyść przedsiębiorstwa. Chodzi o polepszenie relacji z klientami, co jest wartościowe dla firmy zarówno wizerunkowo, jak i materialnie. Zaletą tego efektu jest bowiem np. polecanie programu lojalnościowego danej marki bliskim i znajomym odbiorcy, co prowadzi do wzrostu liczby klientów, a także wyższych zysków.